اخبار و تازه ها

فعالیت بدنی سلامت نوجوانان را تضمین می‌کند

سندرم متابولیک که با افزایش قند خون، تری‌گلیسرید، فشارخون و اندازه دور کمر و همچنین کاهش کلسترول خوب (HDL) مشخص می‌شود با بروز بیماری‌های کاردیومتابولیک از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی – عروقی مرتبط است. بیماری‌های کاردیومتابولیک یکی از علل عمده مرگ در سراسر جهان به شمار می‌روند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر نوجوانان زمان بیشتری را صرف فعالیت بدنی کنند از نظر متابولیکی سالم‌تر خواهند بود.

در این مطالعه فعالیت بدنی بیش از ۱۸۰۰ نوجوان در سه مقطع زمانی ۱۲، ۱۴ و ۱۵ سالگی مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین ترتیب محققان می‌توانستند میزان فعالیت نوجوانان را در طولانی مدت بررسی کرده و تغییر در میزان آن را با گذشت زمان مشخص نمایند. وضعیت متابولیکی شرکت کنندگان از نظر فشارخون، چربی‌های خون، میزان قند خون و عوامل التهابی بررسی شد.

محققان با بررسی اطلاعات به دست آمده از این مطالعه دریافتند در نوجوانانی که در سن ۱۵ سالگی فعالیت متوسط تا شدید بیشتری داشتند تری‌گلیسرید خون و عوامل التهابی کمتر و کلسترول خوب بالاتر بود. میزان فعالیت نوجوانان قبل از ۱۵ سالگی در این نتیجه تغییری ایجاد نمی‌کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد که هیچ گاه برای برخورداری از فواید فعالیت بدنی دیر نیست. به عبارت دیگر، مهم آن است که در حال حاضر فرد بی‌تحرک نبوده و فعالیت بدنی کافی داشته باشد. با این حال، به اعتقاد محققان لازم است عواملی که مانع انجام فعالیت بدنی در طولانی مدت می‌شوند، برطرف گردند. یکی از این عوامل که ممکن است مانع تحرک شود داشتن اضافه وزن است. رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد.

نکته عملی: نوجوانان هر زمانی که شروع به انجام فعالیت بدنی کنند می‌توانند از فواید آن برای ارتقای سطح سلامت خود بهره ببرند. فعالیت بدنی به کاهش تری‌گلیسرید خون و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید