اخبار و تازه ها

اثربخشی رژیم غذایی در کاهش وزن افراد مستعد چاقی

چاقی یک چاقی یک اختلال پیچیده است که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است. مطالعات قبلی نشان داده رژیم غذایی سرشار از نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای سرخ شده تاثیر ژنتیک را بر وزن بدن تقویت می‌کند. درنتیجه این سوال مطرح می‌شود که آیا پیروی از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و محدود از نظر غذاهای فرآوری شده می‎تواند تاثیر ژنتیک را کاهش دهد یا خیر؟ بدین منظور مطالعه‌ای بر روی ۸۸۲۸ زن و ۵۲۱۸ مرد انجام شد.

پس از ۲۰ سال مشخص شد مزایای پیروی از یک رژیم غذایی سالم به منظور جلوگیری از افزایش وزن در طولانی مدت در افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند نسبت به کسانی که از نظر ژنتیکی کمتر مستعد ابتلا به چاقی هستند، بیشتر است. محققان می‌گویند این یافته نشان می‌دهد که بهبود کیفیت رژیم غذایی در طول زمان ممکن است سبب کاهش وزن بیشتر در افرادی شود که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی هستند.

در این مطالعه مصرف بیشتر میوه، سبزی و غلات سبوس‌دار و محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گوشت‌ قرمز و فرآوری شده با کاهش نمایه توده بدن (BMI) و وزن بدن مرتبط بود. این اثر در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی هستند، بیشتر بود.

نکته عملی: استعداد ژنتیکی برای اب تلا به چاقی مانع کاهش وزن موفق نیست. این افراد با پیروی از رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه، سبزی و غلات سبوس‌دار 

 می‌توانند وزن خود را کاهش داده و وزن کاهش یافته را حفظ نمایند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید