اخبار و تازه ها

ارتباط دریافت ویتامین K در نوجوانی با سلامت قلب

دانشمندان علت دیگری برای مصرف سبزیجات برگ سبز در دوران کودکی و نوجوانی به دست آوردند. محققان در این مطالعه دریافتند کسانی که ویتامین K کمتری می خورند (که در اسفناج، کلم، کاهو و روغن زیتون یافت می‌شود) ۳/۳ برابر بیشتر در معرض خطر بزرگ شدن بخش‌هایی از قلب قرار دارند. ویتامین K1 و یا فیلوکینون، شکل غالب ویتامین K در رژیم غذایی است.

تغییرات بطن چپ اغلب در بزرگسالانی که قلب‌شان بیش از حد و طولانی مدت برای ثابت نگه داشتن فشارخون کار کرده، اتفاق می افتد. برخلاف سایر عضلات، قلب بزرگتر می‌تواند ناکارآمد و بی‌اثر باشد. بر اساس نتایج این مطالعه حدود ۱۰ درصد از نوجوانان تا حدودی به هیپرتروفی (بزرگ شدن) بطن چپ مبتلا بودند. در افراد ۱۴ تا ۱۸ ساله که کمترین مقدار ویتامین K1 را مصرف کرده بودند، اندازه کلی و ضخامت دیواره بطن چپ به میزان قابل توجهی افزایش یافته و مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب کاهش یافته بود.

ویتامین K برای لخته شدن خون و داشتن استخوان‌های سالم مهم است. این ویتامین تأثیراتی بر قلب و عروق نیز دارد. به عنوان مثال، یک اثر مستقیم و منفی مصرف کم ویتامین K در قلب این است که می‌تواند فعالیت پروتئین Gla ماتریکس را کاهش دهد. این پروتئین کمک می‌کند تا از رسوب کلسیم در دیواره‌های عروق خونی جلوگیری شود.

نکته عملی: مطالعات نشان می‌دهند که مداخلات اولیه برای اطمینان از اینکه نوجوانان ویتامینK1 کافی دریافت می‌کنند، می‌تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های آینده را کاهش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید