اخبار و تازه ها

ارتباط کربوهیدرات رژیم غذایی با بروز بیماری قلبی در زنان

امروزه بسیاری از افراد به پیش دیابت (پردیابت) مبتلا هستند. در این شرایط قند خون فرد افزایش یافته است، اما به اندازه‌ای بالا نیست که بیماری دیابت رخ دهد. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات سبب می‌شود مردان کاهش وزن بیشتری را تجربه کنند. اما این نوع رژیم غذایی در زنان به بهبود انعطاف‎پذیری شریان‎ها کمک می‌کند. بنابراین، در زنان مبتلا به پردیابت در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی موثر است.

پژوهش‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند نشان داده‌اند در زنان در مقایسه با مردان با افزایش سن عروق خونی سفت‌تر می‌شود. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان افزایش می‌یابد. عروق خونی باید انعطاف‌پذیر باشند تا خون به آرامی در آن‌ها جریان یابد. نتایج مطالعه جدیدی که انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات به کاهش سفتی شریان‌ها در زنان و در نتیجه کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کند.

در این مطالعه به ۲۰ مرد و زن میانسال که به پردیابت مبتلا بودند وعده‌های غذایی کم کربوهیدرات داده شد. در مدت ۴ هفته که مطالعه به طول انجامید مردان ۶/۳ درصد وزن خود را از دست دادند. درحالیکه میزان کاهش وزن زنان ۴/۴ درصد بود. با این حال، به دنبال مصرف این رژیم غذایی سفتی شریانی در زنان کاهش پیدا کرد. اما در مردان تاثیری مشاهده نشد.

سفتی عروق یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. با این حال، چاقی، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک سرعت این فرآیند را افزایش می‌دهند. مطالعه حاضر اولین مطالعاتی است که نشان داد رژیم غذایی کم کربوهیدرات یک درمان موثر در کاهش سفتی شریان‌ها در زنان است.

نکته عملی: محدود کردن کربوهیدرات رژیم غذایی از بروز بیماری قلبی در زنان مبتلا به پیش دیابت پیشگیری می‌کند. بنابراین، بهتر است مصرف کربوهیدرات، به خصوص غلات تصفیه شده، کاهش یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید