اخبار و تازه ها

اضافه وزن ساختمان قلب را در افراد جوان تغییر می‌دهد.

بیماری قلبی طیف وسیعی از مشکلات را شامل می‌شود که عبارتند از: بیماری عروقی خونی، بیماری عروق کرونر، نامنظم بودن ضربان قلب، سکته و … . رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن، مصرف دخانیات و دیابت احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

درحالیکه در مطالعات گذشته ارتباط بین سبک زندگی و بیماری قلبی مشاهده شده، اما علت این ارتباط مشخص نشده است. نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Circulation منتشر شده نشان می‌دهد که حتی در افراد جوان ابتلا به اضافه وزن می‌تواند سبب افزایش فشارخون و افزایش ضخامت عضله قلب شود. این تغییرات در سال‌های بعدی زندگی منجر به بروز بیماری قلبی می‌شوند.

در این مطالعه اطلاعات چندین هزار فرد سالم ۱۷ و ۲۱ ساله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر سبب افزایش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و بزرگ شدن بطن چپ قلب می‌شود. BMI از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید. فشارخون سیستولیک بالاترین حد فشارخون بوده و در هنگام انقباض قلب اندازه‌گیری می‌شود. فشارخون دیاستولیک پایین‌ترین حد فشارخون بوده و در هنگام منبسط شدن آن اندازه‌گیری می‌گردد.

بطن چپ نقش اصلی را در پمپاژ خون به سراسر بدن دارد. افزایش ضخامت دیواره عروق اولین نشانه بروز آترواسکلروز در نظر گرفته می‌شود. در این بیماری پلاک‌های چربی در شریان‌ها تجمع یافته و منجر به بیماری قلبی می‌شوند. با این حال، نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد که BMI بالا سبب تغییراتی در ساختمان قلب افراد جوان می‌شود که ممکن است قبل از بروز تغییرات در عروق رخ دهند.

نکته عملی: ابتلا به اضافه وزن و چاقی حتی در افراد جوان می‌تواند منجر به تغییر ساختمان قلب و بزرگ شدن بطن چپ شود. بنابراین، لازم است جوانان از طریق سبک زندگی سالم، پیروی از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی روزانه وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید