اخبار و تازه ها

با رژیم شیر و موز بیشتر آشنا شوید

یک مهمانی مهم پیش رو دارید و می‌خواهید لباس مورد علاقه خود را بپوشید، اما متاسفانه می‌بینید لباس دوست داشتنی شما دیگر اندازه‌تان نیست. واضح است که تنها راهی که برای شما باقی مانده این است که چند کیلو لاغر شوید تا بتوانید لباس مورد علاقه‌تان را بپوشید. رژیم شیر و موز یکی از رژیم‌هایی است که در یک بازه ۳ الی ۴ روزه به شما کمک خواهد کرد به وزن دلخواه خود برسید. در این مطلب هرآنچیزی که در مورد رژیم شیر موز باید بدانید را برای شما شرح خواهیم داد.

 

رژیم‌های غذایی عجیب و غریبی در دنیا وجود دارند اما در این میان رژیم شیر و موز یکی از محبوب‌ترین و همچنین راحت‌ترین رژیم‌هایی است که می‌توانید از آن برای لاغری سریع خودتان در طول مدت زمان کوتاه تنها با این شرط که شیر کم‌چرب و موز بخورید، استفاده کنید. امروز در جیمیتو به بررسی خواص، معایب احتمالی و همچنین نکات مربوط به رژیم شیر موز خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 

هشدار در مورد رژیم شیر و موز

اگرچه رژیم شیر و موز یکی از بهترین رژیم‌های غذایی است و بدن شما در طول مدت استفاده از این رژیم انواع مواد مغذی را دریافت می‌کند اما ادامه دادن این رژیم غذایی به هیچ عنوان برای طولانی مدت توصیه نشده است. در حالی که شما وزن خودتان را کم می‌کنید ممکن است که برخی از نیازهای اساسی بدن خودتان را نتوانید تأمین کنید و این می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد.

پس از پیروی چند هفتگی از این رژیم، هرچه سریع‌تر به رژیم عادی خودتان برگردید یا با یک پزشک در مورد ادامه رژیم شیر و موز مشورت کنید.

 

معرفی رژیم شیر و موز

اگرچه پیدا کردن اطلاعات در مورد رژیم شیر موز مانند گشتن به دنبال سوزن در انبار کاه است، اما اطلاعات اندکی در یکی از روزنامه‌های مربوط به می سال ۱۹۳۴ نشان می‌دهد که این رژیم برای اولین بار توسط پزشکی با عنوان جی.هاروپ جونیور، پیشنهاد شده است. تحصیلات دانشگاهی این فرد نشان می‌دهد که او از دانشگاه جان هاپکینز فارغ‌التحصیل شده است و می‌توان به گفته‌هایش اعتماد کرد.

همان‌طور که از نام رژیم پیش رویتان معلوم است، این رژیم تنها با خوردن شیر موز میسر می‌شود. شیری که در این رژیم استفاده خواهد شد بدون چربی یا کم‌چرب خواهد بود. به صورت مختصر اگر بخواهیم این رژیم را معرفی کنیم باید در طول روز ۴ عدد موز به همراه چند لیوان شیر باید میل کنید.

این رژیم در ابتدا برای بیماران دیابتی طراحی شده بود اما با گذشت زمان دکتر هاروپ جونیور اثبات کرد که می‌توان از این رژیم برای لاغری در طی دو هفته و به میزان ۲٫۵ تا ۴ کیلو استفاده کنیم. دکتر جونیور اضافه کرده است که خوردن این رژیم به مدت دو هفته باید تحت نظر پزشک متخصص باشد چرا که ممکن است فرد در طول این دو هفته با کمبود سایر مواد مغذی مواجه شود.

گفته جونیور صد در صد درست است. به همین دلیل ابتدا چند مورد از احتیاط‌ها و معایب رژیم شیر و موز را با هم بررسی خواهیم کرد و سپس به بیان فواید آن خواهیم پرداخت.

 

معایب رژیم شیر و موز

ما بارها در جیمیتو و هنگام معرفی رژیم غذایی اعلام کردیم که بهترین روش برای شروع لاغری و رسیدن به سلامتی تغییر دادن عادت‌های روزانه و مخصوصاً عادت‌های غذایی است. اما تغییر دادن عادت غذایی به یکباره و ادامه دادن آن به مدت چند هفته می‌تواند شما را با کمبود مواد مغذی مواجه کند. به همین دلیل قبل از هر تغییر بزرگی در رژیم غذایی می‌بایست محدودیت‌هایی که هر رژیم غذایی به دنبال دارد را مطالعه و از آن‌ها اطلاع داشته باشیم.

شما ممکن است با رژیم شیر و موز به شدت در کاهش وزن موفق باشید اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید برای مدت طولانی این رژیم غذایی را ادامه دهید. شیر یا موز و ترکیب این دو با هم هیچ وقت نمی‌تواند جای سبد غذایی شما که برای سلامتی لازم است را پر کند.

رژیم شیر و موز بسیار کم کالری است و می‌توان گفت که روزانه هزار کالری حداکثر بدن شما دریافت خواهد کرد. این رژیم فاقد چربی و سرشار از کربوهیدرات است که به فعالیت‌های روزانه شما کمک می‌کند. در حالی که رژیم کم کالری به کاهش وزن شما کمک می‌کند اما بسیار احتمال دارد که وقتی دوباره به رژیم سابق خودتان برمی‌گردید، دوباره با افزایش وزن مواجه شوید.

بنابراین در مورد رژیم شیر موز دانستن دو نکته لازم و ضروری است، یک اینکه شما نمی‌توانید این رژیم را طولانی مدت استفاده کنید و دو اینکه با قطع رژیم و ادامه دادن به رژیم غذایی قبل آن، دوباره وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد.

فواید مصرف شیر و موز به صورت ترکیب شده

رژیم شیر موز چطور باعث لاغری می‌شود؟

رژیم شیر و موز ساده‌تر از این است که فکر کنید در آن معجزه‌ای نهفته باشد. اصل ساده‌ای که رژیم شیر و موز را تبدیل به یکی از بهترین رژیم‌های لاغری کرده: کم کالری در عین حال مغذی بودن آن است. شما در این رژیم روزانه ۲ تا ۳ عدد موز خواهید خورد و ۲ تا ۳ لیوان شیر میل می‌کنید. هر موز در حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد و هر لیوان شیر کم‌چرب به طور متوسط دارای ۸۰ کالری انرژی است. از این رو تعداد مصرف محدود این دو با هم به شما اجازه نمی‌دهد که میزان دریافتی کالری روزانه شما به بیش از ۱۰۰۰ کالری برسد.

اگر دقت کرده باشید ما روی شیر کم‌چرب تأکید زیادی داریم چرا که تحقیقات نشان داده است کم‌چرب بودن شیر تأثیر زیادی بر مؤثر واقع شدن رژیم شیر و موز دارد. شما می‌توانید موز را به همراه شیر، مخلوط شده در آن یا بعد از خوردن شیر در میان وعده‌ها میل کنید.

در کنار رژیم شیر موز به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از مواد پروتئینی استفاده بیشتری کنید. این مواد به شما کمک خواهند کرد تا از مشکلات کمبود مواد مغذی در طول رژیم غذایی تا حدود زیادی مصون باشید. دست آخر توصیه می‌کنیم آب را فراموش نکنید تا بدن شما دچار کم آبی در طول رژیم نشود.

 

تأثیر موز در رژیم شیر و موز

رژیم شیر و موز مزایای سلامتی زیادی به همراه دارند، هر چند باز هم توصیه می‌کنیم به جای اینکه کل رژیم غذایی خودتان را محدود به خوردن یک میوه و یک نوشیدنی کنید، می‌توانید این دو را در کنار یک رژیم متعادل انجام دهید و از کاهش وزن تدریجی خود لذت ببرید.

اگر بخواهیم به تنهایی اجزای دو گانه رژیم شیر موز را بررسی کنیم باید بگوییم که موز به تنهایی

اما به جز موارد فوق، موز دارای مقدار زیادی پتاسیم است. یک عدد موز متوسط دارای ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم است. شما بسته به اینکه مرد یا زن باشید به ۱۲ تا ۱۶ درصد از این پتاسیم برای انجام فعالیت‌های روزانه خود نیاز دارید.

وجود مقادیر کافی از پتاسیم به مانند دیگر ترکیبات مغذی برای انجام فعالیت‌های روزانه لازم و ضروری است. این ماده معدنی بیش از دیگر اندام‌ها در قلب تأثیر خود را نشان می‌دهد و باعث خواهد شد که با داشتن رژیم شیر و موز، انتقال پیام‌های عصبی میان بافتی در قلب با نظم و قدرت بیشتری انجام شود.

مصرف کافی پتاسیم در رژیم غذایی همانند رژیم شیر موز نه تنها به سلامتی قبل بلکه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی همانند سنگ کلیه، فشارخون و همچنین مشکل در استخوان و ابتلا به دیابت نوع دو خواهد شد.

 

در مورد فیبر نامحلول در رژیم شیر موز چه می‌توان گفت؟

موز همچنین دارای نوع خاصی از کربوهیدرات‌ها است که به سادگی در سیستم گوارشی هضم نمی‌شوند. این ترکیبات کربوهیدراتی که به فیبر نامحلول معروف هستند، فواید زیادی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تقویت باکتری‌های پروبیوتیک در روده‌ها اشاره کرد. تعادل در محیط زندگی این باکتری‌ها به نوعی نشان دهنده فرایند هضم و گوارش سالم در بدن شما است.

وجود فیبر نامحلول نه تنها باعث بهبود غلظت باکتری‌های پروبیوتیک می‌شود، بلکه می‌تواند از بروز مشکلات دیگری به مانند یبوست، افزایش کلسترول خون و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. اما به خاطر داشته باشید که موزهای سبز و مقداری نارس بهترین گزینه‌های انتخابی شما برای دریافت فیبر نامحلول هستند. بنابراین اگر می‌خواهید به اندازه کافی از رژیم شیر موز سود ببرید، بهتر است از موزهای سبزتر استفاده کنید.

 

تأثیر شیر در رژیم شیر و موز

اگرچه در مورد مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی به صورت شیر یا دیگر فراورده‌ها اختلافات زیادی وجود دارد اما انتخاب گونه مناسب از این فراورده‌ها مسلماً هیچ ضرری که نخواهد داشت هیچ باعث لاغری شما نیز خواهد شد. بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده از سازمان جهانی تحقیقات غذایی، شیر باعث افزایش استحکام استخوان‌ها، کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ها و همچنین بهبود وزن افراد می‌شود که به دنبال آن کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز وجود دارد.

اما همه انواع شیرها تأثیر یکسانی ندارند. شیری که از گاو تغذیه شده با علف‌های سالم و ارگانیک باشد در اولویت انتخاب ما است. این نوع از شیر در ترکیباتی به مانند اسیدهای چرب امگا ۳، اسید لینولئیک و همچنین اسید چرب امگا ۶ به نسبت دیگر شیرها قابل قبول‌تر هستند. مصرف شیر بدون نظارت بر شیوه به عمل‌آوری آن می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی در افراد شود.

برخی از مطالعات در مورد شیر پرچرب هم وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از این نوع شیر در مقایسه با شیر کم‌چرب به نسبت دارای مزایای سلامتی بیشتری است. از جمله این تحقیقات در سال ۲۰۱۶ انجام شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن شیرهای پرچرب در رژیم شیر موز می‌تواند نشانه‌های فشارخون، دیابت، کلسترول بالا و برخی از مشکلات التهابی را کاهش دهد. این در حالی است که نوشیدن شیر کم‌چرب به این اندازه مفید نیست.

رژیم شیر و موز چگونه به لاغر شدن شما کمک می‌کند؟

تأثیر شیر و موز در کنار هم در رژیم شیر موز

در کنار هم قرار دادن این دو ترکیب بسیار مهم و مغذی باعث خواهد شد که شما در طول روز از ماده غذایی مصرف کنید که غنی از ویتامین، فیبر غذایی و همچنین مواد معدنی است. مواد دریافت شده از این رژیم غذایی می‌تواند برای تأمین مواد مغذی بدن شما ۳ تا ۴ روز کافی باشد.

بنابراین مشخص است که پیروی از رژیم شیر موز می‌تواند به مدت ۳ تا ۴ روز به شما هیچ آسیبی نزند. اما زمانی که به صورت مداوم از این رژیم غذایی استفاده کنید، بعد از سه یا چهار روز بدن شما دچار کمبود ویتامین‌های دیگر خواهد شد. لذا اگر می‌خواهید رژیم شیر موز را به صورت طولانی مدت ادامه دهید می‌بایست آن را به تناوب در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

 

پیشنهاد رژیم شیر موز

ما به شما یک روز با رژیم شیر موز را به صورت زیر برنامه ‌ریزی کردیم. می‌توانید باقی روزهایتان را نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی کنید:

  • صبح زود: ۶ تا ۷:۳۰ صبح. یک لیوان آب به همراه یک یا دو قاشق تخم شنبلیله که از شب قبل خیس شده باشد.
  • صبحانه: ۷ تا ۸:۳۰ صبح. یک لیوان شیر پرچرب به همراه موز و یک تخم‌مرغ آب پز
  • میان وعده: ۱۰ تا ۱۱ صبح. یک لیوان چای سبز به همراه ۲ عدد بادام
  • نهار: ۱۲:۳۰ تا ۱:۳۰٫ یک لیوان شیر پرچرب به همراه یک عدد موز
  • عصرانه: ۴ تا ۴:۳۰٫ یک لیوان آب میوه تازه یا یک لیوان آب آناناس
  • شام: ۷ تا ۷:۳۰٫ یک لیوان کوچک سبزی‌های سرخ شده به همراه موز و یک لیوان شیر گرم

 

چرا این برنامه برای رژیم شیر موز توصیه شده است؟

خوردن تخم شنبلیله به عنوان تنظیم‌کننده متابولیسم شما عمل می‌کند و خوردن یک لیوان پشت سر آن خاصیت گندزدایی دارد. خوردن تخم‌مرغ آب پر به همراه شیر و موز ساعت سیر بودن شما را افزایش داده و از احساس گرسنگی کاذب جلوگیری می‌کند. همچنین این مواد در کنار هم پروتئین کافی به بدن شما می‌رسانند. خوردن چای سبز در میان وعده تأمین کننده آنتی‌اکسیدان بدن و کاهش دهنده اشتها است. بادام غنی از اسید خای چرب مفید است که به چربی سوزی کمک می‌کند. با خوردن ناهار به سبک رژیم شیر موز، میزان کالری دریافتی شما کاهش پیدا می‌کند. خوردن یک لیوان آب میوه تازه بعد از ناهار هم به شاداب شدن شما بعد از ناهار کمک می‌کند و بدنه شما را ویتامینه، غنی از مواد معدنی و مغذی می‌کند.

اگر از آب آناناس یا نارگیل استفاده کنید علاوه بر موارد بالا، بدن شما به مقدار زیادی الکترولیت دریافت خواهد کرد که برای عملکرد خود لازم و ضروری است. برای شام هم خوردن مقداری سبزی‌های پخته شده به منظور داشتن فیبر کافی و همچنین عدم احساس گرسنگی در بعد از شام یک گزینه مناسب برای شما است.

 

نکات رژیم شیر و موز

برای اینکه مطمئن شوید رژیم شیر موز برای شما مفید است از نکات زیر پیروی کنید:

  • فقط به خوردن رژیم شیر موز اکتفا نکنید و ورزش کنید. انجام دادن ورزش‌های مفیدی به مانند دوندگی، شنا و همچنین ورزش‌های باشگاهی می‌تواند برای شما مفید باشد.
  • از خوردن شکر، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای فست فودی و همچنین سرخ شده به شدت پرهیز کنید.
  • می‌توانید شیر موز خودتان را با انواع مکمل‌های پروتئینی ترکیب کنید.
  • به اندازه کافی ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.
  • از استرس و همچنین اضطراب زیاد پرهیز کنید.
  • اگر حس کردید که رژیم شیر موز شما را دچار بی‌حالی و ضعف کرده است به‌سرعت آن را متوقف کنید.
  • بعد از ۴ روز ادامه متوالی رژیم شیر موز می‌بایست برای مدتی به رژیم غذایی قبلی خود برگردید.

 

بهتر است در مورد رژیم شیر و موز بدانید

  • در هنگام شروع رژیم شما احساس خواهید کرد مقدار در انجام دادن کارهای روزانه دچار افت انرژی شده‌اید، این مقدار افت انرژی طبیعی است اما اگر متوجه شدید که این مقدار بیش از حد انتظارتان است، ادامه دادن رژیم برای شما توصیه نمی‌شود.
  • زنان به هنگام زمان قاعدگی نباید از رژیم شیر و موز استفاده کنند. چرا که این رژیم فاقد هر گونه مواد آهن، روی و همچنین مس است و می‌تواند باعث کاهش سطح هموگلوبین خون شود. اما اگر می‌خواهید و اصرار دارید که از این رژیم استفاده کنید می‌توانید در کنار شیر و موز از مواد مغذی دارای آهن و روی بهره بگیرید.
  • اگر می‌خواهید به کاهش وزنی بیش از ۴ کیلو با رژیم شیر موز برسید، لازم است در میان هفته از ادامه رژیم دست بردارید و مقدار به خودتان برسید تا منابع مواد مغذی بدن شما تأمین گردد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید