اخبار و تازه ها

با صرف شام قبل از ساعت ۹ خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید!

در تحقیقات قبلی که در مورد ارتباط غذا با سرطان انجام شده الگوی غذایی (به عنوان مثال مصرف گوشت قرمز، میوه و سبزی) و ارتباط بین دریافت غذایی و چاقی بررسی شده است. بنابراین، توجه کمی به سایر عوامل از جمله: زمان دریافت غذا و فعالیت‌هایی که قبل و بعد از صرف وعده غذایی انجام می‌شود، شده است. تحقیقاتی که اخیراً انجام شده‌اند نشان دهنده اهمیت زمان صرف غذا بوده‌اند.

هدف از انجام مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده بررسی ارتباط زمان غذا خوردن با خطر بروز سرطان سینه و پروستات بود. در این مطالعه اطلاعات مربوط به ۶۲۱ بیمار مبتلا به سرطان پروستات، ۱۲۰۵ بیمار مبتلا به سرطان سینه و ۸۷۲ مرد و ۱۳۲۱ زن سالم بررسی شد. از شرکت کنندگان سوالاتی در مورد زمان صرف وعده غذایی و الگوی خواب پرسیده شد. همچنین پرسشنامه‌ای در مورد عادات غذایی و پیروی از توصیه‌هایی که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند، تکمیل شد.

نتایج به دست آمده نشان داد که اگر شام زود خورده شود و یا بین صرف غذا و رفتن به رختخواب حداقل ۲ ساعت فاصله وجود داشته باشد خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه کاهش می‌یابد. در افرادی که قبل از ساعت ۹ شام می‌خوردند و یا حداقل تا ۲ ساعت بعد از صرف غذا نمی‌خوابیدند در مقایسه با کسانی که بعد از ساعت ۱۰ شام می‌خوردند و یا کسانی که بلافاصله بعد از صرف غذا به رختخواب می‌رفتند، خطر ابتلا به این دو نوع سرطان ۲۰ درصد کمتر بود.

به گفته محققان باید مطالعات بیشتری انجام شود تا دلیل مشاهده این یافته‌ها مشخص شود. با این حال، به نظر می‌رسد که زمان خوابیدن بر روی متابولسیم مواد غذایی در بدن اثر می‌گذارد. مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده‌اند نشان می‌دهند که زمان صرف غذا تاثیر زیادی بر روی متابولیسم غذا و سلامتی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید