اخبار و تازه ها

با کاهش وزن از ابتلا به سندرم متابولیک پیشگیری نمایید

نتایج مطالعه انجام شده بر روی افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی نشان داد کسانی که بیش از یک پنجم وزن خود را از دست داده بودند در مقایسه با کسانی که مقدار کمتری وزن کم کرده بودند، از نظر متابولیکی در وضعیت مطلوب‌تری بسر می‌بردند.

اگر شما به اضافه وزن و یا چاقی مبتلا باشید حتی کاهش وزن اندک نیز بهتر از آن است که چاق باقی بمانید. شواهد نشان می‌دهد که کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن برای سلامتی کسانی که وزن بالایی دارند، مفید است. با این حال، نتایج پژوهش فوق نشان می‌دهد که هر چقدر میزان کاهش وزن بیشتر باشد فوایدی که نصیب شخص می‌شود نیز بیشتر خواهد بود. به طوریکه در این افراد خطر بیمار‌ی‌های متابولیکی و قلبی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در این مطالعه اطلاعات بیش از ۷ هزار نفر بررسی شد. با اندازه‌گیری قند خون و میزان کلسترول خون سلامت متابولیکی افراد مشخص شد. حدود ۶۲ درصد افراد نتوانستند ۵ تا ۱۰ درصد وزن خود را کاهش دهند. ۱۹ درصد افراد ۵ تا ۱۰ درصد و ۵ درصد آن‌ها بیش از ۲۰ درصد وزن خود را کم کردند.

نتایج نشان داد در کسانی که ۵ تا ۱۰ درصد وزن خود را کاهش داده بودند احتمال بروز سندرم متابولیک ۲۲ درصد کمتر بود. در شرکت کنندگانی که بیش از ۲۰ درصد از وزن خود را کاهش داده بودند خطر بروز این سندرم تا ۵۳ درصد کاهش پیدا کرده بود. سندرم متابولیک با افزایش قند خون، تری‌گلیسرید و فشارخون، کاهش کلسترول خوب (HDL) و چاقی شکمی مشخص می‌شود. این سندرم خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد.

نکته عملی: کاهش وزن دشوار است. بنابراین باید هدف اولیه برای افراد مبتلا به چاقی کاهش تدریجی ۵ تا ۱۰ درصد وزن باشد. سپس تلاش شود میزان بیشتری از وزن کاهش یابد. هر چقدر وزن بیشتری کم کنید، خطر سندرم متابولیک در شما به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید