اخبار و تازه ها

بهترین چربی سوز چیست+همه چیز درباره خوراکی‌های چربی سوز قوی

به احتمال زیاد بارها شنیده‌اید که آب کرفس و یا شکلات تلخ خاصیت چربی سوز دارند. به این معنا که مصرف آنها باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن می‌شود. بدن ما برای تامین انرژی مورد نیاز خود از قند و چربی استفاده می‌کند. انرژی حاصل از سوختن قند و چربی می‌تواند دستگاه‌های مختلف بدن مثل حرکت عضلات، گوارش، تنفس، گردش خون و… را فعال نگه دارد. ولی آیا با خوردن بعضی از خوراکی‌های چربی سوز قوی متابولیسم بدن به طرز شگفت انگیزی بالا می‌رود و بدن شروع به چربی سوزی می‌کند؟ آیا چیزی به نام غذای چربی سوز وجود دارد؟ اگر وجود دارد، بهترین چربی سوز کدام است؟

 

چربی سوزی و اثر گرمازایی

اتومبیل برای تامین انرژی مورد نیاز از بنزین استفاده می‌کند. انرژی حاصل از سوخت بنزین می‌تواند آن را به حرکت درآورد و سیستم‌ سرمایش، گرمایش و برق و روشنایی اتومبیل را تامین کند. همانطور که گفته شد سوخت بدن ما قندها و چربی‌ها هستند. زمانی که  بدن سوزاندن قندها را تمام کند به سراغ سوزاندن چربی‌ها می‌رود. برخی از افراد ادعا می‌کنند که دسته‌ای از غذاها خاصیت چربی سوزی دارند. به این معنا که مثلا اگر مقدار بیشتری سفیده تخم مرغ، سیر و گریپ فروت بخوریم، چربی سوزی بدن ما بالا می‌رود و درنتیجه وزن‌مان کم می‌شود. متاسفانه باید بگوییم بدن انسان به این شکل کار نمی‌کند. درست است که کربوهیدرات‌ها، چربی‌های خوراکی و پروتئین‌ها می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند، اما این افزایش در طولانی‌ مدت رخ می‌دهد. حقیقت این است که با غذا خوردن، سوخت و ساز بدن به خاطر گوارش و استفاده از انرژی غذا برای عملکردهای مختلف بدن بالا می‌رود. به این حالت گرمازایی می‌گویند که دارای اثر موقتی است. هیچ غذایی نمی‌تواند به مدت طولانی موجب افزایش سوخت و ساز بدن شود.

چربی سوزی و خوراکی‌‌های چربی سوز

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند با اینکه غذاهای خاص توانایی چربی سوزی را ندارند، اما مقدار کالری آنها آنطور که گمان می‌رود نیست. برای مثال مقدار کالری که بدن از پسته دریافت می‌کند در واقع ۵ درصد کمتر از آن مقداری است که در اطلاعات تغذیه‌ای پسته نوشته شده. این یعنی بدن همه کالری‌ غذایی که می‌خورید را دریافت نمی‌کند و قسمتی از غذا به صورت هضم نشده دفع می‌شود؛ به خصوص اگر آن غذا حاوی فیبر یا پروتئین باشد. این یعنی پسته کالری می‌سوزاند؟ خیر. اما نشان دهنده‌ی این است که کالری مصرفیتان از غذاها با آنچه فکر می‌کنید متفاوت است. سیب، هویج، سیب زمینی شیرین و گوشت گاو نمونه‌ای از این غذاها هستند که به عنوان غذای چربی سوز معرفی می‌شوند. به خاطر داشته باشید که این غذاها قرار نیست بدن‌تان را تبدیل به ماشین سوخت و ساز تبدیل کنند. اینها به بدن کمک می‌کنند تا از غذایی که می‌خورید کالری کمتری دریافت کنید. در واقع باید اینطور گفت که غذای سالم  انتخاب کنید تا کالری کمتری دریافت کنید و سالم بمانید!

خوراکی چربی سوز قوی

چه غذاهایی به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می‌کنند؟ همانطور که گفته شد هیچ غذایی نمی‌تواند به طور معجزه آسایی به کاهش وزن کمک کند. با این حال بعضی از غذاها چربی سوز هستند. به این معنا که با افزایش متابولیسم بدن مقدار چربی سوزی را افزایش می‌دهند. زمانی که از غذای چربی سوز قوی استفاده کنید، سرعت کاهش وزن‌تان بالا‌تر می‌رود و زودتر به وزن ایده‌آل‌تان خواهید رسید. اما بهترین چربی سوز‌ها چه خوراکی‌هایی هستند؟

۱- چربی سوز قوی؛

ماست یونانی پروتئین موجود در ماست یونانی، تقریبا دو برابر پروتئین سایر ماست‌هاست. بنابراین، با توجه به این که کالری‌سوزی هضم پروتئین، دو برابر کربوهیدرات است؛ با مصرف مواد پروتئینی مانند لبنیات، کالری ‌سوزی بیشتری انجام می‌شود. همچنین این ماست مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌ماند که موجب افزایش احساس سیری می‌شود.

۲- چربی سوز قوی؛

گریپ ‌فروت گریپ‌فروت خاصیت چربی‌سوزی خاصی ندارد؛ اما فیبر محلول موجود در آن دیرتر هضم می‌شود و مصرف آن در عین کالری کمتر، احساس سیری را افزایش می‌دهد. قبل از هر وعده غذایی نصف یک گریپ ‌فروت مصرف کنید.

۳- چربی سوز قوی؛

گلابی و سیب آب گلابی و سیب بسیار مقوی است. فیبر موجود در این دو میوه، موجب افزایش احساس سیری می‌شود. بهتر است تنها به مصرف آب این میوه‌ها اکتفا نکنید. جویدن گوشت میوه‌ها علاوه بر این که زمان خوردن آن‌ها را افزایش می‌دهد، با کالری‌سوزی نیز همراه است.

چربی سوزی پهلو و شکم

یکی از بهترین راه‌ها برای چربی سوزی پهلو و شکم داشتن یک برنامه غذایی سالم به همراه انجام تمرین‌های ورزشی است. بهترین زمان از روز برای انجام تمرینات ایروبیک (هوازی) و چربی سوزی چه زمانی است؟ اینکه چه زمانی ورزش کنید اهمیت زیادی ندارد، مهم‌ترین مسئله برای چربی سوزی این است که باید ورزش هوازی داشته باشید. تمرینات قلبی- عروقی مداوم مثل پیاده‌روی، دو، پله نوردی و یا دوچرخه سواری به مدت ۳۰ دقیقه به چربی سوزی کمک می‌کند. اما اگر می‌خواهید بیشترین فایده ممکن را از هردقیقه تمرین‌تان ببرید، باید صبح‌ها زودتر بیدار شوید و قبل از خوردن صبحانه تمرین کنید.

بهترین زمان برای ورزش چربی سوزی شکم و پهلو صبح ناشتا صبح

ناشتا، سطح گلیکوژن (کربوهیدرات ذخیره بدن) عضلات و کبد پایین است. اگر ساعت ۷ شب شام خورده باشید و صبحانه‌تان را ۷ صبح بخورید، یعنی بدن‌تان ۱۲ ساعت بدون غذا بوده است. طی این ۱۲ ساعت سطح گلیکوژن کم کم پایین می‌آید تا گلوکز لازم برای عملکردهای مختلف بدن را حتی در موقع خواب فراهم کند. درنتیجه، شما با گلیکوژن و قند خون بسیار پایین از خواب بیدار می‌شوید که بهترین محیط برای سوختن چربی‌ها به جای کربوهیدرات است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که تاثیر تمرینات کاردیو در زمان خالی بودن بدن از گلیکوژن تا ۳۰% بیشتر خواهد بود. وقتی ذخیره منبع انرژی کم باشد بدن مجبور می‌شود به سراغ منابع ثانویه انرژی که در واقع همان چربی‌هاست. اگر تمرینات کاردیو را بلافاصله بعد از خوردن غذا انجام دهید، باز هم چربی سوزی خواهید کرد. اما مقدار کمتری چربی خواهید سوزاند چرا که اول کربوهیدرات‌هایی که مصرف کرده‌اید، خواهد سوخت. بعد از تمرین‌های بدنسازی اگر نمی‌توانید اول صبح تمرینات هوازی را انجام دهید، بهترین زمان برای این کار بلافاصله بعد از تمرینات بدنسازی است. تمرینات بدنسازی فعالیت غیرهوازی هستند که گلیکوژن عضلات را تخلیه می‌کنند. به همین دلیل است که انجام تمرینات هوازی بعد از بدنسازی دقیقاً همان اثر تمرینات اول صبح را دارد. یک جلسه ترکیبی از تمرینات قدرتی و قلبی- عروقی، متابولیسم بدن شما را تا ساعت‌ها بعد از اتمام تمرین بالا نگه می‌دارد. اگر تمرینات کاردیو را شب انجام دهید، هنوز هم طی تمرین چربی سوزی می‌کنید و می‌توانید از فواید آن بهره ببرید اما با انجام تمرینات کاردیو در شب دیگر نمی‌توانید از فایده چربی سوزی بعد از تمرین استفاده کنید؛ چرا که متابولیسم شما وقتی به خواب می‌روید به مقدار زیادی پایین می‌آی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید