اخبار و تازه ها

تاثیر کافئین بر اشتها و کاهش وزن ناچیز و موقتی است

شیوع چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی – عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد. امروزه استفاده از انواع داروها جهت کاهش اشتها، افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) و کاهش وزن در میان افرادی که با مشکل اضافه وزن روبرو هستند، بسیار متداول گردیده است.

کافئین با این ادعا که سبب سرکوب اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود به بسیاری از مکمل‌های رژیمی اضافه می‌شود. در مطالعات گذشته بیان شده که کافئین متابولیسم را افزایش داده و با اثر بر مغز اشتها را کاهش می‌دهد. همچنین مشاهده شده که مصرف منظم کافئین با کاهش نمایه توده بدنی (BMI) مرتبط است. به همین علت اخیراً محققان به بررسی تاثیر مصرف این ماده بر کاهش دریافت غذا و کاهش اشتها پرداختند.

در این مطالعه ۵۰ بزرگسال سالم (در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال) شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا هر بار یکی از ۳ نوع نوشیدنی را مصرف کنند: ۱) کافئین نوشیدنی معادل ۹۰ میلی‌لیتر قهوه بود، ۲) کافئین نوشیدنی معادل ۱۲۰ میلی‌لیتر قهوه بود و ۳) نوشیدنی فاقد کافئین بود. بعد از ۳۰ دقیقه از افراد خواسته شد به میزانی که تمایل دارند صبحانه بخورند. همچنین شرکت کنندگان باید هر ماده غذایی را که در طی روز مصرف می‌کردند، یادداشت می‌کردند.

نتایج نشان داد که بعد از مصرف نوشیدنی حاوی کافئین کالری دریافتی افراد در وعده صبحانه کاهش می‌یابد. اما کاهش دریافت غذا در تمام طول روز پابرجا باقی نمی‌ماند. به طوریکه شرکت کنندگان کاهش دریافت غذا در وعده صبحانه را در طی روز جبران می‌کنند. همچنین اشتهای آن‌ها به طور قابل توجهی تغییر نمی‌کند.
نکته عملی: برای کاهش وزن نباید به مصرف داروها و مکمل‌های رژیمی متکی بود. رمز کاهش وزن پیروی از عادات غذایی سالم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید