اخبار و تازه ها

تلویزیون، تلفن هوشمند و تبلت، موثر در چاقی کودکان و نوجوانان

در طی دهه‌های اخیر شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان افزایش یافته است. سبک زندگی که شامل رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی است، در بروز این مشکل نقش مهمی دارد.

استفاده از کامپیوتر، تلفن هوشمند، تبلت، بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون با افزایش بی‌تحرکی در کودکان و نوجوانان مرتبط است. اخیراً طی گزارشی انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده است که طی ۲۰ سال گذشته تماشای تلویزیون توسط کودکان و نوجوانان کاهش پیدا کرده است. اما استفاده از سایر وسایل مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت و … توسط این گروه سنی افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود که افراد ۸ تا ۱۸ ساله در طی روز بیش از ۷ ساعت از وقت خود را صرف استفاده از این وسایل می‌کنند.

به نظر می‌رسد که استفاده از این وسایل علاوه بر کاهش تحرک، بر رفتارهای غذا خوردن نیز اثر می‌گذارد. اگر کودکان در هنگام استفاده از این وسایل غذا بخورند متوجه حجم غذای مصرفی و در نتیجه سیر شدن خود نخواهند شد. اختلال در کیفیت خواب که به دنبال استفاده از این وسایل ایجاد می‌شود نیز زمینه را برای چاقی فراهم می‌سازد.

توصیه می‌شود که به منظور کاهش زمان استفاده از این وسایل والدین مقرراتی را برای فرزندان خود مشخص کنند. از سوی دیگر، لازم است که والدین در این زمینه الگوی مناسبی برای کودکان و نوجوانان باشند. همچنین نباید از این وسایل در اتاق خواب استفاده نمود. زیرا برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از تلویزیون، تلفن هوشمند و یا تبلت قبل از خواب می‌تواند بر روی خواب تاثیر داشته باشد.

نکته عملی: به کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود در طی روز بیش از ۱ تا ۲ ساعت از تلویزیون، تلفن هوشمند و تبلت استفاده نکنند. استفاده از این وسایل خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید