اخبار و تازه ها

درمان لاغری کودکان – غذاهای مقوی برای کودکان

همان ‌طور که اضافه وزن و چاقی در دورا‌ن کودکی می ‌تواند زمینه‌ ساز بروز بیماری ‌های مختلف باشد، لاغری و کمبود وزن نیز در این دوران ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات تغذیه‌ ای، ابتلا به برخی بیماری‌ ها مانند بیماری‌ های گوارشی یا اختلالات غده تیروئید و وجود مشکلات عاطفی باشد. به منظور درمان لاغری کودکان ابتدا باید علت بروز این مشکل مشخص شده و سپس نسبت به رفع آن اقدام شود.
در صورتی که نسبت به کم‌ وزنی فرزند خود که در سنین پیش‌ از دبستان یا سنین دبستان قرار دارد نگران هستید ابتدا با پزشک مشورت کنید. اگر مشکل پزشکی و ابتلا به بیماری خاصی توسط پزشک تشخیص داده نشد می ‌توانید زیر نظر یک متخصص تغذیه و به کمک رژیم غذایی نسبت به درمانی لاغری کودکان اقدام کنید.
با ما همراه باشید تا در این مقاله هم با غذاهای مقوی برای کودکان لاغر و هم با راهکارهایی برای بهبود بد غذایی و لاغری کودکان آشنا شوید.

غذاهای مقوی برای کودکان لاغر:

راهکارهای تغذیه ‌ای که می ‌توانند به درمان لاغری کودکان کمک کنند عبارتند از:
• کودکان برای رشد مناسب باید به میزان کافی پروتئین دریافت کنند. منابع خوب پروتئین در یک رژیم افزایش دهنده وزن عبارتند از: تخم‌مرغ، انواع مغزهای خام مانند گردو، بادام و بادام ‌زمینی، شیر، ماست و پنیر.
• بیشتر انرژی مورد نیاز بدن باید با مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات تامین شود. می ‌توانید از نان و ماکارونی سبوس ‌دار، سیب ‌زمینی، ذرت و غلات صبحانه به عنوان منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید.
• از غذاهای مقوی برای کودکان لاغر می توان به انواع مغزهای خوراکی اشاره کرد. شما می ‌توانید مغزها را به مخلوط شیر و غلات صبحانه یا سالاد اضافه کنید. همچنین می ‌توانید داخل ماست مصرفی کودک کشمش و گردوی خرد شده بریزید.
• افزودن شیرخشک به غذاهای مایع مانند سوپ سبب افزایش میزان کالری آن‌ ها می ‌شود. افزایش کالری رژیم غذایی از این طریق به خصوص برای کودکانی که اشتهای زیادی نداشته و نمی‌ توانند حجم زیادی از غذا را مصرف کنند، مفید است.
• در برنامه غذایی فرزند خود از مصرف میان وعده غافل نشوید. مصرف میان وعده، حتی اگر بسیار مختصر باشد، میزان کالری دریافتی کودک را افزایش می دهد.
می‌ توانید به عنوان میان وعده به کودک خود یک ساندویچ کوچک حاوی تخم‌مرغ یا پنیر و یا مخلوط شیر و انواع میوه (مانند شیرموز) و یا میوه‌ های خشک بدهید.

غذاهای مقوی برای کودکان لاغر:

درمان لاغری کودکان:

• کودک نباید بلافاصله قبل از وعده‌ های اصلی غذایی آب یا سایر نوشیدنی ‌ها را مصرف کند. زیرا نوشیدنی ‌ها با پر کردن فضای معده اشتها را کاهش می‌ دهند. مصرف سالاد نیز قبل از صرف غذا اشتها را کاهش می‌ دهد. به همین علت سالاد باید بعد از غذا مصرف شود.
• سعی نکنید از طریق مصرف غذاهای پرکالری که فاقد ارزش تغذیه‌ ای هستند (مانند نوشابه ‌ها و فست فود) وزن کودک را افزایش دهید. زیرا این دسته از مواد غذایی تنها وزن را افزایش می ‌دهند، اما نمی‌ توانند نیاز بدن را برای حفظ سلامتی و رشد و تکامل تامین کنند.
• سعی کنید زمان صرف وعده‌ های غذایی برای کودک لذت ‌بخش باشد. به منظور تشویق فرزند خود برای غذا خوردن وی را در خرید و آماده ‌سازی غذاها مشارکت دهید.‌ به خصوص در مورد کودکان بهانه گیر این راهکار سبب افزایش انگیزه و تمایل آن ها برای غذا خوردن می شود.
• کودک را مجبور نکنید که بیش از اندازه غذا بخورد. احساس ناخوشایندی که کودک بعد از پر شدن بیش از حد معده تجربه می کند سبب مقاومت وی در برابر غذا خوردن می شود.
• اگر کودک به دلایلی، از جمله لج کردن، از خوردن غذای خود خودداری می کند اصرار بیش از حد والدین و کشمش آن ها با کودک سبب مقاومت بیشتر وی می شود. در این هنگام تنها کاری که می توانید انجام دهید آن است که به کودک بگویید غذایش را هر وقت گرسنه شد می تواند مصرف کند.
• توصیه می شود در حضور کودک با سایر افراد در مورد بد غذایی او صحبت نشود. کودکان از این که مرکز توجه اطرافیان باشند لذت نمی برند.
• این که هنگام غذا خوردن کودک مقداری از غذا از قاشق بیرون بریزد طبیعی است. در این مواقع سخت گیری بیش از حد سبب کاهش تمایل وی برای غذا خوردن می شود.
• وجود مشکلات خانوادگی بر روی  اشتهای کودک  اثر دارد. اگر فکر می کنید که بحران های درون خانواده اشتهای فرزندتان را کاهش داده به جای آن که بر روی تغذیه کودک تمرکز کنید سعی کنید مشکلاتی که سبب بروز این بی اشتهایی شده اند را رفع نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید