اخبار و تازه ها

راه های تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا

متاسفانه اخبار شیوع ویروس کرونا از گوشه و کنار جهان به گوش می رسد و همه ما نگران ابتلای خودمان و سایر اعضای خانواده به این ویروس هستیم. با توجه به اینکه انتقال این ویروس از انسان به انسان یا از حیوان به انسان است، یکی از راه های پیش گیری از شیوع هرچه بیشتر آن، رعایت نکات بهداشتی است که این روزها در بسیاری از رسانه ها مکرراً به مردم اعلام می شود. اما تقویت سیستم ایمنی یکی از راه های پیشگیری دیگری است که به راحتی هر فرد می تواند آن را با تغییر در رژیم غذائی خود در منزل اجرا کرده و بدن خود را تا حدی از پذیرش این ویروس مصون دارد. در این یادداشت با برخی از مواد غذائی که سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند، آشنا خواهید شد.

سیر

یک آنتی ویروس بسیار قوی است. سیر بایستی به صورت خام و خرد شده خورده شود یا به مواد غذائی افزوده شود. سیر خرد نشده، اثرات درمانی چندانی ندارد. می توانید سیر خرد شده را با یک قاشق عسل خام و طبیعی مخلوط کرده و دو تا سه روز آن را مصرف کنید و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. سیر دارای ترکیب مفیدی به نام آلیسین می باشد. زمانی که سیر را خرد می کنید، اگر حدود 15-10 دقیقه قبل از پختن آن صبر کنید، آلیسین در نتیجه ی برخی واکنش های آنزیمی تشکیل می شود و اثرات سلامتی بخش سیر افزایش می یابد. در صورتی که سیر بلافاصله پس از خرد شدن پخته شود، با غیر فعال شدن آنزیم های مفید، احتمال تشکیل آلیسین کاهش می یابد. آلیسین دارای اثرات ضد توموری بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

بادیان ستاره ای

ادویه است که حاوی ترکیبی به نام شیکیمیک اسید می باشد که یکی از ترکیباتی است که برای تولید داروی تامی فلو برای درمان آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب ضد ویروس بسیار قوی است. برای مصرف آن را بجوشانید یا اینکه همراه با چای سبز دم کنید.

زنجبیل

یکی از مواد غذائی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زنجبیل را له یا رنده کنید و آن را به صورت دمنوش یا به صورت مخلوط با عسل خام مورد استفاده قرار دهید. زنجبیل حاوی گینگرول است که دردهای مزمن را نیز کاهش می دهد.

روغن نارگیل

حاوی دو ترکیب به نام ها کاپریلیک اسید و لوریک اسید می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند. می توانید غذاهای خود را با روغن نارگیل تهیه کنید یا اینکه آن را به صورت خام مصرف کنید.

رزوراتول

در مواد غذاهای نظیر بادام زمینی، پسته، انگور، بلوبری، توت فرنگی، کاکائو و شکلات تلخ به وفور یافت می شود. این ماده می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

ویتامین C

که در مرکبات به وفور یافت می شود به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می کند. ویتامین C باعث افزایش تعداد گلوبول های سفید خون شده که برای مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریائی بسیار کارساز است. پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و لیموشیرین منابع ویتامین C هستند. بدن ما قادر به ذخیره سازی و ساختن این ویتامین نیست در نتیجه این ویتامین باید به صورت روزانه برای بدن تامین گردد. الیته منبع ویتامین C فقط محدود به مرکبات نمی شود و فلفل قرمز دو برابر مرکبات ویتامین C دارد. بروکلی و اسفناج نیز از دیگر منابع سرشار این ویتامین می باشد.

راه های تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا

بادام

حاوی ویتامین E بوده و یکی دیگر از ترکیبات مفید برای مبارزه با سرماخوردگی است و نقش به سزائی در تقویت سیستم ایمنی دارد. ویتامین E محلول در چربی است و برای جذب نیاز به حضور چربی دارد. آجیل ها به خصوص بادام سرشار از ویتامین E هستند. نصف لیوان بادام (حدود 46 عدد) می تواند تمامی نیاز روزانه انسان به ویتامین E را تامین کند. سایر منابع ویتامین E شامل روغن جوانه ی گندم، دانه ی افتاب گردان، فندق و کره بادام زمینی می باشند.

زردچوبه

خوشبختانه زردچوبه جزء ادویه جاتی است که در تهیه بسیاری از مواد غذائی مورد استفاده قرار می-گیرد. این ادویه نیز به دلیل داشتن ترکیبات زیست فعال دارای اثرات تقویت کنندگی سیستم ایمنی است.

اسیدهای چرب امگا 3

این اسیدهای چرب که در ماهی و بسیاری از غذاهای دریائی وجود دارند، سبب رفع التهابات و تقویت سیستم ایمنی می گردند. ماهی های روغنی مثل سالمون، تن، ماکرل، ساردین، هرینگ و قزل آلا، و دانه هایی مانند گردو کتان سرشار از این اسیدهای چرب هستند.

روی

این عنصر معدنی نقش اساسی در تولید سلول های سیستم ایمنی دارد. کمبود روی منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می شود. می توانید از مکمل های روی یا کشمش، نخود، بادام هندی و صدف برای تامین روی مورد نیاز بدن خود استفاده کنید.

سیاه دانه

اسانس و عصاره ی سیاه دانه دارای ترکیباتی از قبیل تیموکوئینون می باشند که اثرات تقویت کنندگی سیستم ایمنی آن ها به اثبات رسیده است.

میوه عناب

اثرات درمانی و سلامتی بخش عناب از قبیل ویژگی های آنتی باکتریائی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است. می توانید عناب را به صورت تازه یا دم کرده استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید