اخبار و تازه ها

روغن های مفید و مضر برای سلامتی، روغن پالم و کانولا

محصولات دستکاری شده ژنتیکی در ابتدا با هدف مقاوم شدن در برابر آفت ها و افزایش میزان تولید به نسبت سطح زیر کشت، تولید گردیدند، ولی با توجه به تحقیقات کوتاه مدت صورت گرفته بر روی حیوانات و ایجاد انواع بیماری ها در آنها، توصیه می شود که مطالعات بیشتری در دراز مدت صورت گیرد. به همین دلیل مصرف این خوراکی‌ ها باید کنترل شده و محدود باشند چراکه ممکن است در دراز مدت جهش‌ های ژنتیکی ناشی از استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیکی، باعث ایجاد انواع سرطان ها‌ در انسان و بروز مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی برای نسل‌های آینده شوند. به ‌منظور کاهش بیماری‌ها، نخستین قدم، اصلاح الگوی غذایی مردم است. ما در این مقاله به بررسی روغن های مفید و مضر و تاثیر آن ها بر سلامتی صحبت کرده ایم، در قسمت اول از این مقاله روغن های مضر پالم و کانولا مورد بررسی قرار گرفته اند.

اهمیت چربی در رژیم غذایی

وقتی در مورد رژیم غذایی صحبت می کنیم، حفظ اعتدال مهمترین رکن است. چربی سهم عمده ای در رژیم غذایی دارد و بیشترین بازده انرژی را در هر گرم از غذا تولید می کند و وقتی در بدن ذخیره می شود مانند یک عایق به حفظ دمای بدن کمک می کند. البته به عقیده ی متخصصان سلامت، مصرف چربی زیاد می تواند کلسترول خون را بالا ببرد. پس با تغذیه مناسب می‌‌توان از 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و از 30 درصد سرطان‌‌ها پیشگیری کرد.

بیشتر روغن‌ های گیاهی مورد استفاده در تولید غذاهای فرآوری شده، دستکاری شده‌ ژنتیکی هستند. روغن پنبه‌ دانه، ذرت، سویا و کانولا عمدتاً دستکاری‌ شده ژنتیکی هستند و ممکن است به کبد و کلیه های انسان آسیب وارد کنند. اگر قصد سم زدایی اندام های بدن را دارید، بهتر است از مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی پرهیز کنید.

روغن های مضر برای سلامتی

روغن پالم

روغن های سرخ کردنی، اکثرا از نوع روغن مضر پالم هستند. این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و مصرف زیاد آن در بیماریهای قلبی – عروقی، انسداد عروق، اختلالات کبدی و حتی در انواع سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسید های چرب اشباع زنجیره بلند محدود شود. همچنین سازمان تحقیقات کشاورزی آمریکا می‌گوید که روغن پالم یک جایگزین سالم برای چربی‌ های ترانس نیست.
روغن پالم از درختی تهیه می شود که نسبت به حرارت دیدن واکنش منفی نشان داده و با کوچکترین افزایش دمایی مانند سرخ کردن مواد خوراکی، مولکول های آن تغییر شکل داده و چربی نامطلوبی تولید می کنند. در نتیجه بعد از مصرف در رگها رسوب کرده و انواع سکته های قلبی و مغزی را به دنبال دارند.

همچنین مارگارین که با نام کره گیاهی به مردم عرضه می‌شود در واقع همان روغن نباتی است که با افزایش اسیدهای چرب اشباع مانند پالم، به حالت جامد درآمده و در بسته ‌بندی‌ هایی شبیه کره معمولی، عرضه می‌شود و به شدت توصیه می شود که این کره را مصرف نکنید.

 

روغن کانولا

روغن کلزا از گیاه دانه روغنی کلزا به دست می آید. اغلب روغن کلزا و کانولا به جای یکدیگر استفاده می شوند. کلزا یک گیاه است که در برابر خشکسالی مقاومت بالایی دارد. کانولا گونه ی دستکاری ژنتیکی شده کلزا هستند که توسط پژوهشگران کشاورزی کانادایی به منظور کاهش مواد غیر خوراکی آن به وجود آمده اند.

روغن کانولا یک روغن کاملا صنعتی می باشد. در صنایع شمع و صابون سازی، رژلب، گریس و سوخت های زیستی مورد مصرف قرار می گیرد. حتی حشره کش ها نیز از تغییرات ژنتیکی روغن کلزا که به کانولا تبدیل شدند ساخته می شوند.
طی یک مطالعه، پژوهشگران دریافتند که سلول های سرطانی از اسید اولئیک موجود در روغن کانولا تغذیه می کنند. این اسید موجب می شود تا سلول های سرطانی قوی‌ تر شده و حالت بدخیمی را حفظ کنند و حتی باعث پیشرفت تومور شوند.
با توجه به میزان بالای رادیکالهای آزاد منتشر شده پس از حرارت دیدن روغن کانولا، جای شگفتی نیست که این روغن محرکی برای رشد سرطان محسوب شود.
روغن های هیدروژنه، مانند روغن کانولا، به واسطه ایجاد التهاب در بدن و همچنین تجمع کلسیم در سرخرگ ها شناخته شده هستند و از عوامل خط رآفرین برای بیماری قلبی عروقی هستند.
نتایج یک مطالعه نشان داد موش هایی که دارای فشار خون بالا و مستعد ابتلا به سکته مغزی بودند، به واسطه تغذیه با روغن کانولا به عنوان تنها منبع چربی زودتر مردند. در مقابل، موش هایی که با روغن هایی غیر از کانولا تغذیه شده بودند، طول عمر بیشتری داشتند.
نتایج مطالعه ای دیگر نیز نشان داد که روغن کانولا مدت زمان انعقاد خون را کاهش داده و شکنندگی در غشاهای گلبول های قرمز را افزایش می دهد که ممکن است محرک سکته مغزی در حیوانات مستعد ابتلا به این شرایط شود. در شماره آینده به بررسی سایر روغن های خوراکی می پردازیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید