اخبار و تازه ها

رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، راهکاری برای پیشگیری از سرطان

تخمین زده می‌شود که در کشورهای پیشرفته حدود ۳۵ درصد موارد ابتلا به سرطان سینه و ۴۵ درصد موارد ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ و رکتوم) از طریق رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای قابل پیشگیری است.

به منظور بررسی ارتباط بین سرطان با توصیه‌های تغذیه‌ای حدود ۴۱ هزار نفر که حداقل ۴۰ ساله بوده و در ابتدای مطالعه به سرطان مبتلا نبودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر ۶ ماه یک بار الگوی غذایی خود را ثبت می‌کردند. فرآیند ثبت غذایی تمامی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی مصرفی در طول یک دوره ۲۴ ساعته را شامل می‌شد.

بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۴۰۰ نفر از شرکت کنندگان به سرطان مبتلا شدند. نتایج نشان داد که تشویق افراد به سالم غذا خوردن و فعالیت بدنی و اجتناب از مصرف الکل خطر سرطان، به ویژه سرطان‌های سینه، پروستات و کولورکتال، را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی سالم مصرف غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات، مصرف محدود فست فود، گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین و اجتناب از مصرف الکل را شامل می‌شود.

نکته عملی: فعالیت بدنی و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر (میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات)، کاهش مصرف فست فود، گوشت‌ قرمز و نوشابه‌ها و همچنین اجتناب از نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید