اخبار و تازه ها

رژیم غذایی چگونه به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند؟

بیماری قلبی یکی از علل عمده مرگ در سراسر جهان است. توصیه‌های تغذیه‌ای فعلی نشان می‌دهد رژیم غذایی که بتواند سلامت قلب را تضمین کند سرشار از میوه، سبزی، غلات کامل و مقدار متعادل مغزها است. اما ممکن است در مورد فواید و مضرات سایر موادغذایی مانند لبنیات، قند و قهوه سوالات بی‌شماری برای افراد وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، درحالیکه توصیه کلی بر این است که به منظور حفظ سلامت قلب از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده شود، برخی مطالعات جدید نشان داده‌اند که لبنیات پرچرب برای قلب مضر نبوده و حتی می‌تواند فوایدی نیز برای آن داشته باشد. به همین علت محققان مطالعه‌ای را به منظور بررسی ارتباط بین سلامت قلب با مصرف لبنیات و سایر مواد غذایی طراحی نمودند.

نتایج نشان داد با توجه به آنکه لبنیات حاوی چربی اشباع بوده و می‌تواند سبب افزایش کلسترول بد (LDL) شود، بهتر است از انواع کم چرب آن‌در حد متعادل استفاده شود. دریافت قند با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب و مرگ ناشی از آترواسکلروز مرتبط است. بنابراین، اکیداً توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای فرآوری شده که حاوی قند هستند و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب شود.

در مقابل، مصرف حبوبات مانند عدس، لوبیاها و لوبیای سویا خطر بیماری عروق کرونر قلب را کاهش داده، از افزایش کلسترول و فشارخون جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند. مصرف قهوه با کاهش خطر مرگ ناشی از تمام علل و مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و خطر افزایش فشارخون وجود ندارد. چای سبز و سیاه اگر بدون قند و شکر مصرف شوند به سلامت قلب و حفظ سطوح چربی‌های خون در محدوده طبیعی کمک می‌کنند. مصرف مواد غذایی غنی از اسید چرب امگا ۳ نیز به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. امگا ۳ در ماهی و روغن‌های مایع گیاهی یافت می‌شود.

نکته عملی: به منظور حفظ سلامت قلب مصرف حبوبات، چای و قهوه تلخ و اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید