اخبار و تازه ها

رژیم غذایی یا مکمل: کدامیک سلامت قلب را تضمین می‌کند؟

امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به امید آن که از بروز بیماری قلبی پیشگیری کنند از مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کنند. اما آیا این کپسول‌های طلایی رنگ واقعاً مفید هستند؟

امگا ۳ نوعی اسید چرب موجود در ماهی، برخی مغزها و روغن‌های گیاهی است. این اسید چرب به ۳ شکل آلفالینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) وجود دارد.

ALA توسط بدن ساخته نمی‌شود. بنابراین، نیاز بدن به آن باید از طریق مصرف مواد غذایی (مانند دانه بزرک، لوبیای سویا، دانه چیا و روغن کانولا) تامین شود. DHAو EPA در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین یافت می‌شوند. همچنین به میزان ناچیزی در بدن از ALA ساخته می‌شوند.

مطالعات نشان داده که مصرف منظم ماهی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل خطر مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. اما مشخص نیست که آیا فواید مصرف ماهی به وجود امگا ۳ آن مربوط است یا خیر. اخیراً به منظور بررسی اثربخشی مکمل‌های حاوی این اسید چرب بر روی قلب و عروق اطلاعات مربوط به حدود ۱۱۲ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که دریافت مکمل‌ یا فاقد اثر و یا دارای اثرات کمی بر روی مرگ ناشی از تمام علل و همچنین مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و ضربان قلب نامنظم است. همچنین افزایش دریافت ALA از طریق مصرف مواد غذایی غنی شده و گردو یا فاقد اثر و یا دارای اثرات بسیار کمی در مرگ ناشی از تمام علل و یا مرگ ناشی از بیماری قلبی است. اما با این حال، به مقدار کمی مشکلات قلبی – عروقی و بی‌نظمی‌های قلب را کاهش می‌دهد.

نکته عملی: تجربیات گذشته نشان داده که برخی از مواد غذایی خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. اما زمانی که تلاش می‌شود تا عنصر موثر در این مواد غذایی شناسایی شده و به صورت مکمل به افراد داده شود یا فوایدی مشاهده نمی‌شود و یا فواید مشاهده شده بسیار ناچیز است. بنابراین توصیه می‌شود به منظور حفظ سلامت قلب به جای استفاده از مکمل روغن ماهی از رژیم غذایی سالم که حاوی ماهی، میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است و در آن دریافت غذاهای پرچرب و سرخ شده محدود شده، پیروی گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید