اخبار و تازه ها

فعالیت بدنی، رمز پیشگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار است

ترس از افزایش وزن ممکن است سبب شود بسیاری از افراد سیگاری از ترک آن خودداری نمایند. اما نتایج تحقیقات جدید که بر روی زنان سالمند انجام شده نشان می‌دهد که راهکاری جهت مقابله با این مشکل وجود دارد. در این مطالعه مشاهده شد در کسانی که سیگار را ترک می‌کنند حتی انجام ورزش مختصر در کنترل وزن موثر است. به عبارت دیگر، صرف نظر از میزان فعالیتی که فرد قبل از ترک داشته انجام فعالیت بدنی بعد از ترک دخانیات از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

در این پژوهش بیش از ۴۷۰۰ زن یائسه که سیگار می‌کشیدند به مدت ۳ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد در کسانی که دخانیات را ترک کردند در مقایسه با کسانی که به کشیدن سیگار ادامه دادند میزان افزایش وزن ۷/۷ پوند (حدود ۳/۵ کیلوگرم) بیشتر بود. اما میزان افزایش وزن در کسانی که در کنار ترک سیگار میزان فعالیت بدنی خود را افزایش داده بودند کمتر بود. به طوریکه وزن این افراد ۵/۶ پوند (حدود ۲/۵ کیلوگرم) افزایش یافت. مزایای فعالیت بدنی حتی در افرادی که به چاقی مبتلا بودند مشاهده شد. از سوی دیگر، مشخص شد که اگر افرادی که دخانیات را ترک کرده‌اند علاوه بر ورزش از تغذیه سالم پیروی کنند میزان افزایش وزن آن‌ها نسبت به کسانی که استعمال دخانیات را ادامه داده‌اند، تفاوت چندانی نخواهد داشت.

اگرچه بیشترین تاثیر در کنترل وزن بعد از ترک سیگار در زنانی مشاهده شد که ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته داشتند، اما انجام میزان کمتر فعالیت بدنی (به عنوان مثال ۹۰ دقیقه پیاده‌روی در هفته با سرعت ۳ مایل در ساعت) نیز مفید بود.
نکته عملی: داشتن تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی از افزایش وزن بعد از ترک سیگار جلوگیری می‌کند. انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط در هفته بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید