اخبار و تازه ها

فعالیت بدنی، سلامت روحی و روانی شما را بهبود می‌بخشد.

می‌دانیم که فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را کاهش داده و به همین علت معمولاً به منظور پیشگیری یا درمان مشکلات روحی و روانی توصیه می‌شود. با این حال، مطالعات کمی در مورد تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر روی سلامت روحی و روانی، مانند احساس شادی و یا رضایت، انجام شده است. بنابراین، به منظور بررسی این موضوع محققان طی مطالعه‌ای که در مجلهJournal of Happiness Studies منتشر شده دریافتند که افزایش فعالیت بدنی در ایجاد حس شادی موثر است. از سوی دیگر، حتی یک تغییر کوچک در میزان فعالیت بدنی روزانه می‌تواند در ایجاد حس شادی نقش داشته باشد.

بر اساس نتایج مطالعه مذکور، در کسانی که میزان فعالیت بدنی‌شان ناکافی یا کافی بود و یا بسیار فعال بودند نسبت به افراد غیرفعال و بی‌تحرک احتمال احساس شادی به ترتیب ۲۰، ۲۹ و ۵۲ درصد بالاتر بود. در جوانان با وزن طبیعی و یا دارای اضافه وزن که یک بار در هفته فعالیت ورزشی داشتند نسبت به کسانی که فعالیت بدنی انجام نمی‌دادند احتمال احساس شادی به ترتیب ۱/۴ و ۱/۵ مرتبه بالاتر بود. در نوجوانانی که حداقل ۲ بار در هفته فعالیت بدنی داشتند نسبت به کسانی که حداکثر یک بار در هفته فعالیت می‌کردند نیز احتمال احساس شادی بیشتر بود.

در میان افراد سالمند نیز نتایج مشابهی مشاهده شد. البته در این افراد احساس شادی با وضعیت سلامتی و عملکرد اجتماعی نیز مرتبط بود. در افرادی که سابقه ابتلا به سرطان تخمدان را داشتند ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید در هفته احتمال احساس شادی را افزایش می‌داد.

نکته عملی: افزایش فعالیت بدنی روزانه نه تنها بر روی جسم ما اثر دارد، بلکه سلامت روحی و روانی ما را نیز تحت تاثیر قرار داده و در بروز احساس شادی و رضایت موثر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید