اخبار و تازه ها

قبل از بارداری، بهترین زمان برای اصلاح رژیم غذایی است

بسیاری از زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی در دوران بارداری بیش از حد وزن اضافه می‌کنند. این امر خطر بروز عوارض جدی برای مادر و کودک را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد زنان باردار می‌توانند به کمک رژیم غذایی و ورزش میزان افزایش وزن خود را در این دوران محدود نمایند. البته طبق گفته محققان زنان باید تغییر در سبک زندگی خود را قبل از بارداری و یا بلافاصله بعد از باردار شدن آغاز نمایند. زیرا اگر این تغییرات دیرتر و به عنوان مثال در سه ماهه دوم این دوران انجام شود تاثیر زیادی بر کاهش خطر بروز عوارضی مانند دیابت بارداری، پرفشاری خون و پره‌اکلامپسی ندارد. همچنین نیاز به سزارین را کاهش نداده و وزن نوزاد را در زمان تولد تغییر نمی‌دهد.

برای انجام این مطالعه بیش از ۱۱۰۰ زن مورد مطالعه قرار گرفتند. مداخلات انجام شده بر روی این افراد شامل بهبود کیفیت رژیم غذایی، کنترل کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی بود.

در دهه‌های مختلف توصیه‌های متفاوتی در مورد میزان افزایش وزن در دوران بارداری وجود داشته است. در دهه ۱۹۵۰ اغلب پزشکان توصیه می‌کردند که میزان افزایش وزن زنان در این دوران بیش از ۷ کیلوگرم نباشد. اما طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ متوجه شدند که مادران به میزان کافی وزن اضافه نکرده و کودکان آن‌ها کوچک هستند. به همین علت زنان را تشویق کردند که افزایش وزن بیشتری داشته و به اندازه ۲ نفر غذا بخورند. اما این توصیه نیز سبب افزایش وزن بیش از حد شده و خطر ابتلا به مشکلات دوران بارداری (افزایش فشارخون، دیابت بارداری و نیاز به سزارین) را افزایش داد.

در حال حاضر توصیه می‌شود که در دوران بارداری زنان با وزن طبیعی ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم، زنان مبتلا به اضافه وزن (نمایه توده بدنی یا BMI بین ۲۵ تا ۲۹/۹) ۷ تا ۱۱ کیلوگرم و زنان مبتلا به چاقی (BMI>= 30) پنج تا ۹ کیلوگرم وزن اضافه کنند.

نکته عملی: اگر می‌خواهید بارداری سالمی را پشت سر بگذارید قبل از باردار شدن و یا بلافاصله بعد از آن رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و با مشورت پزشک ورزش کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید