اخبار و تازه ها

موانع کاهش وزن را بشناسید.

موانع کاهش وزن کدامند؟

۱- موانع کاهش وزن: به اندازه کافی نمی خوابید.

هم خواب بیش از حد و هم کمبود خواب، با افزایش وزن مرتبط هستند. هر دوی این عوامل سبب اختلال در تولید هورمون هایی می شوند که اشتها و گرسنگی را کنترل می کنند. از سوی دیگر، کمبود خواب و احساس خستگی ناشی از آن سبب می شود کمتر ورزش کنید.

نوشیدن ناکافی آب و کاهش وزن

۲- موانع کاهش وزن: آب کافی نمی نوشید.

نوشیدن ۲ تا ۶ لیوان آب در طی روز به کاهش وزن کمک می کند. آب فاقد کالری است. بنابراین، بدون آن که وزن را بالا ببرد تشنگی شما را برطرف می کند. نوشیدن آب مصرف نوشابه ها، آبمیوه ها و … را که حاوی قند هستند کاهش می دهد. کالری موجود در نوشیدنی های شیرین یکی از علل مهم افزایش وزن است.

۳- موانع کاهش وزن: میان وعده نمی خورید.

وقتی بین وعده های غذایی شما فاصله زیادی وجود داشته باشد متابولیسم (سوخت و ساز) کم می شود. همچنین فاصله زیاد بین وعده های غذایی به علت افزایش حس گرسنگی سبب پرخوری می شود. به همین دلیل توصیه می شود ۳ وعده غذای اصلی و ۳-۲ میان وعده داشته و در هر وعده مقدار کمی غذا مصرف کنید.

۴- موانع کاهش وزن: بیش از حد از غذاهای رستورانی استفاده می کنید.

اگر بیشتر وعده های غذایی خود را در خارج از منزل و در رستوران صرف می کنید کنترل وزن برای شما سخت تر خواهد بود. حتی غذاهای رستورانی که تحت عنوان کم کالری عرضه می شوند ممکن است بیش از آنچه که شما فکر می کنید حاوی کالری باشند. افرادی که هر روز ناهار را در رستوران صرف می کنند در مقایسه با سایرین حدود ۲/۵ کیلوگرم وزن بیشتری دارند.

غذاهای رستورانی و کاهش وزن

۵- موانع کاهش وزن: تمام طول روز را می نشینید.

یکی از دلایل چاقی نشستن پشت میز یا تماشای تلویزیون برای ساعات طولانی است. حتی اگر در طی روز مدت کمی ورزش کنید به حفظ سلامتی خود کمک کرده اید. زمانی که پشت میز کار خود نشسته اید یا تلویزیون نگاه می کنید ۳ مرتبه و هر بار ۱۰ دقیقه راه بروید.

۶- موانع کاهش وزن: بعد از ورزش پرخوری می کنید.

ورزش به کالری سوزی، ساخت توده عضلانی و لاغری سریع کمک می کند. اما اگر بعد از هر بار ورزش مقدار زیادی غذا بخورید فعالیت بدنی نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کند. مراقب مصرف نوشیدنی های ورزشی حاوی قند باشید. اگرچه این نوشیدنی ها تشنگی شما را رفع می کنند اما کالری بالایی داشته و مصرف آن ها می تواند یکی از موانع کاهش وزن باشد.

پرخوری بعد ورزش و موانع کاهش زن

۷- موانع کاهش وزن: استرس دارید.

استرس یکی از علل ابتلا به چاقی است. اگر استرس زیادی داشته باشید تمایل شما برای مصرف غذاهای پرکالری و ناسالم افزایش پیدا می کند. استرس سبب می شود زمان هایی که واقعاً گرسنه نیستید غذا بخورید.

۸- موانع کاهش وزن: به بیماری تیروئید مبتلا هستید.

اگر کم کاری تیروئید دارید ممکن است وزن شما ۲/۵ تا ۵ کیلوگرم بالاتر رود. غده تیروئید هورمون هایی می سازد که متابولیسم را تنظیم می کنند. بیماری تیروئید از طریق آزمایش خون مشخص شده و با تجویز دارو توسط پزشک درمان می شود.

۹- موانع کاهش وزن: از داروهایی استفاده می کنید که روی وزن شما اثر می گذارند.

برخی از داروها می توانند کمی وزن را افزایش دهند. به عنوان مثال، استروئیدها یا کورتون ها سبب تغییر متابولیسم و افزایش حس گرسنگی می شوند. در نتیجه ممکن است سبب پرخوری و انباشته شدن چربی در ناحیه شکم شوند.
حتی آنتی هیستامین ها که برای درمان تب یونجه تجویز می شوند می توانند یکی از علل افزایش وزن باشند. این داروها سبب کاهش ترکیباتی در بدن می شوند که اشتها را کنترل می کنند. بنابراین، اگرچه شما بعد از مصرف این داروها کمتر عطسه می کنید اما مقدار بیشتری غذا مصرف خواهید کرد.

۱۰- موانع کاهش وزن: در حال یائسه شدن هستید.

اغلب زنان زمانی که در حال یائسه شدن هستند متوجه می شوند که وزن شان در حال افزایش است. تغییرات هورمونی، کاهش توده عضلانی و اختلال خواب به علت گرگرفتگی سبب افزایش وزن در دوران یائسگی می شود. کم خوابی تمایل فرد را برای مصرف تنقلات پرکالری در طی روز افزایش می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید