اخبار و تازه ها

میوه و سبزی اثرات منفی نمک را بر روی قلب کاهش می‌دهند.

نمک که معمولاً برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده می‌شود حاوی سدیم است. مصرف زیاد سدیم می‌تواند خطر ابتلا به پرفشاری خون و سایر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهد.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) میزان مصرف سدیم در طی روز نباید از ۲ گرم (که معادل ۵ گرم یا ۱ قاشق چایخوری نمک است) بیشتر باشد. انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده که میزان دریافت سدیم نباید از ۲/۵ گرم در روز بیشتر باشد، اما اگر این میزان به کمتر از ۱/۵ گرم برای بزرگسالان برسد ایده‌آل‌تر است. با این حال، سایر محققان معتقدند که این محدودیت‌ها غیرضروری هستند. به همین جهت گروهی از آن‌ها با بررسی ۹۴ هزار فرد ۳۵ تا ۷۰ ساله به بررسی این موضوع پرداختند که واقعاً مصرف چه میزان سدیم برای قلب مضر است.

در این مطالعه شرکت کنندگان از ۱۸ کشور به مدت ۸ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که فقط در جوامعی که بیش از ۵ گرم سدیم در طی روز مصرف می‌کردند دریافت بالای سدیم خطر بیماری قلبی – عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌داد. اما وجود مقادیر زیاد پتاسیم در رژیم غذایی خطر بروز بیماری‌‎های قلبی-عروقی را در افرادی که سدیم بالایی دریافت می‌کردند، کاهش می‌داد.

نکته عملی: مصرف متعادل نمک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش نمی‌دهد. از سوی دیگر، دریافت زیاد پتاسیم که در میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و حبوبات وجود دارد، اثرات مضر ناشی از مصرف نمک را کاهش داده و از بروز این دسته از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید