اخبار و تازه ها

نشستن طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به چاقی مرتبط است؟

امروزه اغلب افراد زمان‌های زیادی را در محل کار و منزل صرف نشستن و فعالیت‌هایی می‌کنند که نیاز به تحرک چندانی ندارند. نشستن طولانی مدت با پرفشاری خون، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. حتی برخی مطالعات نشان داده‌اند که نشستن در مدت زمان طولانی خطر مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد. اخیراً نیز محققان ارتباط نشستن طولانی مدت را با بروز چاقی بررسی نموده‌اند.

 

نشستن طولانی مدت و چاقی

 

نتایج مطالعه‌ای که در مجلهSports Medicine منتشر شده اثر نشستن طولانی مدت و فعالیت‌های بی‌تحرک را بر وزن بدن و خطر ابتلا به چاقی در میان افراد بزرگسال بررسی کرده است.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بین طولانی نشستن و چاقی یک ارتباط کوچک و غیرقابل توجه وجود دارد. همچنین محققان مشاهده کردند که طولانی مدت نشستن سبب افزایش جزئی اندازه دور کمر می‌شود. به طوریکه هر ۱ ساعت افزایش زمان نشستن در طی ۵ سال سبب ۰/۰۲ میلی‌متر افزایش دور کمر می‌شود که مقداری جزئی است.

این نتایج نشان می‌دهد که اثرات مضر نشستن بیش از حد احتمالاً سبب چاقی نمی‌شود. اما این امر نشان‌دهنده این موضوع نیست که نشستن طولانی مدت بی‌خطر است. بسیاری از مطالعات به طور آشکار نشان می‌دهند که نشستن برای مدت طولانی میزان قند خون و تری‌گلیسرید خون (نوعی چربی که در خون یافت می‌شود) را افزایش می‌دهد.

نکته عملی: نشستن طولانی مدت اگرچه احتمال چاقی را افزایش نمی‌دهد، اما می‌تواند با افزایش احتمال بروز بیماری‌های مزمن سبب مرگ زودهنگام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید