اخبار و تازه ها

چاقی بهبودی افراد مبتلا به آنفلوآنزا را به تاخیر می‌اندازد.

ابتلا به آنفلوآنزا تجربه‌ای است که ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد. اما این بیماری با لیستی از عوارض احتمالی همراه است. این عوارض از عفونت سینوس و گوش تا مشکلات جدی‌تر مانند پنومونی، التهاب مغز و التهاب قلب را در برمی‌گیرد. اگر فرد به بیماری‌های مزمن مبتلا باشد ابتلا به آنفلوآنزا می‌تواند سبب بدتر شدن این بیماری‌ها شود. از طرف دیگر، ابتلا به بیماری‌های مزمن نیز ممکن است سبب تشدید آنفلوآنزا گردد. به عنوان مثال، برخی بیماری‌های تنفسی مانند آسم هم می‌تواند علائم آنفلوآنزا را تشدید کند و هم بالعکس ممکن است به علت ویروس این بیماری وخیم‌تر شود.

طی چند دهه اخیر شیوع چاقی در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. چاقی سبب تغییر عملکرد سیستم ایمنی در بدن و بروز التهاب مزمن می‌شود. به گفته پژوهشگران چاقی یکی از عواملی است که می‌تواند شدت آنفلوآنزا را تشدید کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که چاقی خطر عوارض و حتی مرگ ناشی از این بیماری را، به خصوص در سالمندان، افزایش می‌دهد. اخیراً نتایج یک مطالعه نشان داده که در افراد مبتلا به چاقی ویروس این بیماری به مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند. به طوریکه در این افراد دوره بهبودی ۴۲ درصد طولانی‌تر است.

در این مطالعه اطلاعات مربوط به ۱۷۸۳ نفر بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بررسی شد. این تحقیق نشان داد حتی اگر افراد مبتلا به چاقی به عوارض خفیف آنفلوآنزا مبتلا باشند مدت زمان لازم برای بهبودی طولانی‌تر است.

نتایج این مطالعه که در مجله The Journal of Infectious Diseases منتشر شده نشان می‌دهد که پیشگیری و کنترل آنفلوآنزا در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نکته عملی: اضافه وزن و چاقی زمان لازم برای بهبودی را در افراد مبتلا به آنفلوآنزا افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید