اخبار و تازه ها

چرا کاهش وزن برای برخی از افراد دشوار است؟

برخی از افراد علیرغم آنکه تلاش زیادی برای کاهش وزن می‌کنند، اما در این راه موفق نیستند. در این مقاله به برخی از عواملی که ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند، اشاره می‌شود.

۱- حذف صبحانه

هنگامی که شما اولین وعده غذایی روزانه، یعنی صبحانه، را حذف می‌کنید احتمالاً در ساعات بعدی روز بیشتر احساس گرسنگی خواهید کرد. این امر سبب می‌شود در وعده ناهار پرخوری کنید.
توصیه می‌شود حداکثر ۱ ساعت بعد از بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید. صبحانه‌ای که حاوی فیبر و پروتئین باشد می‌تواند برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگاه دارد. برای وعده صبحانه می‌توانید از شیر یا پنیر کم چرب، تخم‌مرغ و نان سبوس‌دار استفاده نمایید.

۲- شام دیرهنگام

اگر شام را دیر وقت صرف کنید روند کاهش وزن شما مختل می‌شود. بنابراین، سعی کنید حداقل ۳ ساعت قبل از خواب شام بخورید.
در انتخاب میان وعده‌ای که بعد از شام مصرف می‌کنید، دقت کنید. از مصرف میان وعده‌های ناسالم مانند چیپس، غذاهای شیرین و … خودداری نمایید. مصرف خوراکی‌ها در هنگام تماشای تلویزیون و یا کار با کامپیوتر نیز سبب می‌شود توجه کمتری به غذای مصرفی خود داشته و پرخوری کنید.

۳- استرس زیاد

استرس تمایل بدن را برای مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب افزایش می‌دهد. همچنین در شرایط استرس‌زا بدن تمایل بیشتری برای ذخیره کردن چربی در بدن دارد. ورزش، مدیتیشن و یا مراجعه به مشاور می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

۴- جنسیت

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش وزن برای مردان سریع‌تر و آسان‌تر است. همچنین در زنان کاهش چربی‌های شکم در مقایسه با مردان سخت‌تر می‌باشد.

۵- کاهش متابولیسم (سوخت و ساز)

برخی عواملی که بر کاهش میزان متابولیسم موثر هستند، عبارتند از:
• ژن‌ها
• کاهش توده عضلانی بدن: در افرادی که عضلات بیشتری دارند میزان سوخت و ساز بالاتر است. بلند کردن وزنه می‌تواند به تقویت و افزایش عضلات کمک کند.
• افزایش سن: به ازای هر دهه بالا رفتن سن میزان متابولیسم حدود ۲ تا ۸ درصد کاهش می‌یابد. همچنین با افزایش سن به تدریج توده عضلانی بدن کاهش پیدا می‌کند.
• کم خوری: حذف وعده‌های غذایی و یا پیروی از رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری سوخت و ساز را کاهش می‌دهد.

۶- خواب ناکافی

خواب ناکافی متابولیسم و در نتیجه سرعت سوزاندن کالری را کاهش می‌دهد. خواب ناکافی سبب خستگی می‌شود. بنابراین، ممکن است فرد انرژی کافی برای ورزش کردن نداشته باشد. همچنین در هنگام خستگی انتخاب‌های غذایی فرد تغییر می‌کند. به عنوان مثال، تمایل بیشتری به مصرف شیرینی‌جات دارد. نتایج یک مطالعه نشان داده که خواب ناکافی میزان دریافت انرژی روزانه را حدود ۳۰۰ کیلوکالری افزایش می‌دهد.

۷- ژنتیک

ممکن است ژن‌ها در توانایی بدن برای سوزاند چربی‌ها نقش داشته باشند. از آنجاکه ژن‌های فرد قابل تغییر دادن نیستند، این افراد باید برای کاهش وزن بیشتر تلاش کنند.

۸- اختلالات غده تیروئید

تاثیر غده تیروئید بر روی متابولسیم و وزن پیچیده است. کم کاری غده تیروئید می‌تواند منجر به کاهش متابولیسم و همچنین احتباس آب و نمک در بدن شود. در مقابل، در پرکاری تیروئید معمولاً وزن فرد کاهش می‌یابد. البته از آنجاکه پرکاری تیروئید می‌تواند سبب احساس گرسنگی شود ممکن است در برخی افراد وزن را افزایش دهد.

۹- ابتلا به برخی بیمارری‌ها

ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، اختلالات هورمونی و اختلالات خواب می‌تواند روند کاهش وزن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین برخی داروها که به منظور درمان آلرژی، پیشگیری از بارداری، افسردگی، دیابت، تشنج، پرفشاری خون، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی استفاده می‌شوند، می‌توانند کاهش وزن را دشوار سازند. در برخی موارد، پس از مشورت با پزشک می‌توانید نوع داروی مصرفی خود را تغییر دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید