اخبار و تازه ها

کاهش مصرف قندهای ساده با افزایش مدت خواب

کمبود خواب در بروز مشکلاتی مانند چاقی و بیماری‌های کاردیومتابولیک نقش دارد. توصیه می‌شود افراد بالغ در شبانه روز حداقل ۷ ساعت بخوابند. اخیراً محققان اثر افزایش مدت زمان خواب را در افرادی که کمتر از این میزان می‌خوابیدند، بررسی کردند. نتایج نشان داد افزایش ساعات خواب سبب می‌شود میزان دریافت قندهای ساده ۱۰ گرم کاهش یابد. همچنین با افزایش ساعات خواب میزان دریافت کلی کربوهیدرات کاهش یافت.

در این مطالعه ۴۲ نفر شرکت کردند. برای ۲۱ نفر از شرکت‌کنندگان یک مشاوره ۴۵ دقیقه‌ای در مورد خواب انجام شد تا میزان ساعات خواب آن‌ها تا ۱/۵ ساعت در شب افزایش یابد. به این گروه از افراد توصیه‌هایی مبنی بر اجتناب از مصرف کافئین قبل از خواب، اجتناب از خوابیدن در صورت پر بودن زیاد معده یا گرسنگی و ساعت خوابیدن داده شد. برای مابقی شرکت‌کنندگان مداخله‌ای انجام نشد.

در نیمی از افراد گروه اول زمان خواب ۵۲ تا ۹۰ دقیقه افزایش یافت. نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش مدت زمان خواب به میزان ۱ ساعت یا بیشتر سبب انتخاب‌ غذاهای سالم‌تر خواهد شد. این یافته از نتایج مطالعات گذشته که نشان می‌دادند بین کمبود خواب و کیفیت پایین رژیم غذایی ارتباط وجود دارد، حمایت می‌کند.

نکته عملی: کاهش مصرف قندهای ساده مانند قند و شکر، عسل، آبمیوه، شربت و شیرینی به دنبال افزایش ساعات خواب نشان می‌دهد که یک تغییر کوچک در شیوه زندگی می‌تواند به داشتن رژیم غذایی سالم‌تر کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید