اخبار و تازه ها

کدام رژیم غذایی به کاهش وزن در طولانی مدت کمک می‌کند؟

سندرم متابولیک با افزایش قند خون، تری‌گلیسرید خون و فشارخون و همچنین چاقی شکمی و کاهش کلسترول خوب (HDL) مشخص می‌شود. این بیماری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد. معمولاً به افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی، به خصوص مبتلایان به سندرم متابولیک، گفته می‌شود که با تغییر سبک زندگی وزن خود را کاهش دهند. هدف از این توصیه کاهش خطر بروز بیماری قلبی – عروقی در این افراد است.

اگرچه رژیم‌های کم چرب و کم کربوهیدرات در کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و عروق موثر هستند، اما ممکن است بعد از یک سال اثربخشی آن‌ها در کنترل وزن کاهش یابد. در مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده مشاهده گردید رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کم کالری و همچنین فعالیت بدنی روزانه ‌می‌تواند در افراد مبتلا به اضافه وزن و بیماران مبتلا به سندرم متابولیک به کاهش وزن و کاهش خطر بروز بیماری قلبی – عروقی کمک کند. همچنین این استراتژی بعد از یک سال اثربخشی خود را حفظ خواهد کرد. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای به مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی تاکید می‌شود. مصرف گوشت قرمز نیز در این رژیم محدود می‌گردد.

در این مطالعه وزن، تجمع چربی در بدن و خطر بروز بیماری قلبی – عروقی در ۶۲۶ نفر مشخص شد. ۱۲ ماه پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و ورزش روزانه سبب حداقل ۵ درصد کاهش وزن شد. همچنین در این افراد متابولیسم (سوخت و ساز) قند و شاخص‌های التهابی بهبود یافت. در مبتلایان به دیابت و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند تغییر سبک زندگی تاثیر قابل توجهی بر کنترل قند خون داشت.
نکته عملی: پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی است و همچنین ورزش روزانه به کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته در طولانی مدت کمک می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید