اخبار و تازه ها

یک جایگزین مناسب برای برنج سفید: برنج گل کلم (Cauliflower Rice)

گل کلم جای تازه ای را در سبد غذایی خانواده ها برای خود بازنموده است. به جای گل کلم خام یا بخارپز، جدیدا بوته گل کلم را به صورت برنج درآورده اند که می تواند به راحتی پخته شود و با انواع خورش ها مصرف گردد.

 

اما چه مزایایی درمصرف برنج گل کلم نسبت به برنج سفید وجود دارد؟ مهم ترین مزیت آن در میزان کم کالری دریافتی نسبت به برنج سفید می باشد. یک پیمانه برنج گل کلم فقط ۲۵ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد درحالی که برنج سفید ۲۰۰ کالری و ۴۵ گرم کربوهیدرات دارد.

 

یعنی برنج سفید هشت برابربیشتر کالری و نه برابر بیشتر هیدرات کربن دارد. بدیهی است برای کسانی که نیاز به کاهش وزن دارند، این برنج می تواند جایگزین خوبی برای برنج سفید باشد، چون میزان کالری دریافتی از یک وعده برنج را به یک هشتم کاهش می دهد. از طرف دیگروجود پتاسیم بالا در کلم به کاهش فشارخون کمک می کند. یک پیمانه برنج گل کلم، حاوی ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم است، درحالی که این میزان برای برنج سفید حدود یک پنجم ( ۵۵ میلی گرم ) می باشد. بسیاری از رژیم هایی که امروزه به افراد دارای فشارخون بالا داده می شود، میزان پتاسیم دریافتی روزانه را افزایش می دهند، که باعث دفع سدیم و آب در ادرار و کاهش فشارخون می شوند و برنج گل کلم ازاین نظر بسیار کمک کننده است. یک پیمانه برنج گل کلم همچنین می تواند تا هشتاد درصد نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین نماید.

 

برنج گل کلم همچنین می تواند به کاهش کلسترول خون کمک نماید. نمک های صفراوی که ازکیسه صفرا درهنگام فرآیند گوارش ترشح می گردند حاوی کلسترول هستند، ولی بیش از هشتاد درصد این کلسترول، دوباره توسط دستگاه گوارش جذب بدن می گردد. یکی از بهترین راه های کاهش کلسترول خون، جلوگیری از باز جذب کلسترول موجود در نمک های صفراوی توسط روده ها می باشد. سبزیجات گروه کلم و بروکلی و ازجمله گل کلم، به کلسترول و نمک های صفراوی چسبیده و آنها را از روده ها خارج می نمایند و از این طریق به کاهش میزان کلسترول خون کمک می نمایند. ریزمغذی هایی نظیر گلوکوزینولات (Glucosinolate) با خواص پیشگیری کننده از سرطان نیز در گل کلم وجود دارند. گل کلم همچنین حاوی کلسیم می باشد.

 

با توجه به نیازروزانه به سبزیجات در حد دو تا سه لیوان که متاسفانه اکثر افراد در ایالات متحده این میزان را مصرف نمی کنند، جایگزین کردن این برنج به جای برنج سفید می تواند نیاز روزانه به سبزیجات را هم تاحد زیاد برطرف نماید.

 

پس به طور خلاصه، برنج گل کلم می تواند با میزان کالری دریافتی کمتری باعث رفع گرسنگی گردد، به کاهش کلسترول خون کمک نماید و نیاز روزانه به سبزیجات را تاحدی برطرف نماید. با توجه به تمامی منافع ذکر شده، برنج گل کلم می تواند گاهی اوقات بعنوان جایگزین مناسبی برای برنج سفید مصرف گردد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید