اخبار و تازه ها

ارتباط مصرف غذاهای رستورانی با بروز مشکلات هورمونی

مصرف فست فود و صرف غذا در رستوران با عوارضی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت همراه است. نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان می‌دهد صرف غذا در رستوران با افزایش میزان فتالات در بدن مرتبط است. فتالات نوعی ماده شیمیایی است که معمولاً در بسته‌بندی مواد غذایی و سایر موادی که در صنعت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند، یافت می‌شود. این ماده شیمیایی در اغلب اوقات به پلاستیک اضافه می‌شود تا انعطاف‌پذیری و دوام آن را افزایش دهد.

به طور کلی، فتالات سبب اختلال در هورمون‌های بدن می‌شود. اگرچه اثرات دقیق مواجهه طولانی مدت با این ماده نامشخص است، اما به نظر می‌رسد که سیستم تولید مثلی حیوانات و احتمالاً انسان را تحت تاثیر قرار ‌دهد. در مطالعات قبلی مشخص شده که مصرف بیشتر فست فود با افزایش ۴۰ درصدی فتالات مرتبط است. در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده اثر غذا خوردن در بیرون از منزل بر میزان فتالات بدن بررسی شده است. در این مطالعه ۱۰۲۵۳ نفر شرکت کرده و افرادی که در بیرون از منزل غذا می‌خوردند با کسانی که از غذای تهیه شده در منزل استفاده می‌کردند مقایسه شدند.

نتایج نشان داد در کسانی که به دفعات بیشتر از فست فود و غذاهای رستورانی استفاده می‌کردند میزان فتالات حدود ۳۵ درصد بالاتر بود. این ارتباط در میان نوجوانان قوی‌تر بود. در نوجوانانی که به طور مکرر بیرون از منزل غذا می‌خوردند احتمال بالاتر بودن میزان فتالات ۵۵ درصد بیشتر بود. مصرف برگرها در تمام گروه‌های سنی با افزایش فتالات به میزان ۳۰ درصد همراه بود.

به گفته محققان احتمال حضور مقادیر زیاد فتالات در غذاهای آماده شده در منزل کمتر است. فتالات با مشکلات تولید مثلی، عوارض بارداری و سایر جنبه‌های سلامتی در ارتباط است.

نکته عملی: استفاده از غذاهایی که در منزل تهیه شده‌اند و محدودیت مصرف غذاهای رستورانی از طریق کاهش مواجهه با فتالات از بروز مشکلات هورمونی جلوگیری می‌نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید